• سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۲
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 902-13514-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

پس از 50 سال انتظار؛

خیابان مدرس تعریض نمی شود!
تنها پیاده روها عریض تر خواهند شد

حدود 50 سال است که کرمانشاهیان تعریض و بهسازی خیابان مدرس را می شنوند و در انتظارند با انجام آن علاوه بر نوسازی این خیابان قدیمی، معضل ترافیکی این مسیر که گاهی طاقت فرسا می شود نیز مرتفع گردد، اما گویا قرار نیست تعریضی در این خیابان صورت بگیرد و همچنان باید شاهد خیابان کم عرض مدرس باشیم. 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، خیابان مدرس بخشی از 1280 هکتار بافت فرسوده شهر کرمانشاه می باشد که از سالها پیش قرار است   نوسازی و بهسازی شود، ولی هنوز به سرانجام نرسیده است.

 هر چند طی سالهای اخیر تحرک نسبتا مناسبی در بهسازی این خیابان صورت گرفته، اما با توجه به اینکه حرف و حدیث در این خصوص سابقه ای 50 ساله دارد، مطمئنا انتظار می رفت این پروژه مدت ها پیش جمع شود.  

طی این مدت مسئولین بسیاری چه در مقام استاندار و چه شهردار به کرمانشاه آمده و رفته اند و همگی بر لزوم تعریض و ساماندهی این خیابان تاکید داشته اند، با این حال مدرس فرسوده و کم عرض هنوز پا برجاست.

علی اسماعیلی مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی بافت فرسوده کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا در خصوص این پروژه می گوید: بعداز بررسی تلفات جانی زلزله بم مشخص شد بیشترین خسارت مربوط به بافت فرسوده شهر بوده و به دنبال آن طرح تعریض خیابان مدرس به یک سیاست شهرسازی بسط داده شد.

وی ادامه داد: 56 پروژه برای بهسازی خیابان مدرس در نظر گرفته شده که تاکنون هشت پروژه آن به بهره بردرای رسیده و 14 پروژه نیز امسال افتتاح می شود.

اسماعیلی تصریح کرد: این پروژه ها به صورت املاک تجاری، فرهنگی و اداری در پشت بافت کنونی خیابان در حال ساختند.

 بسیاری از شهروندان و حتی کسبه این خیابان اطلاع دقیقی از چگونگی اجرا این طرح ندارند، اما می توان گفت که عموما معتقدند تعریض خیابان مدرس که پر تردد ترین خیابان کرمانشاه است می تواند در کاهش ترافیک سنگین این منطقه نقش به سزایی داشته باشد، اما گویا در طرح خبری از تعریض خیابان نیست!

 اسماعیلی در این خصوص می گوید: در حال حاضر برنامه ای که ابلاغ شده افزایش عرض باند پیاده رو این خیابان از دو تا سه متر فعلی به 10 متر است و عرض سواره رو تغییری نخواهد داشت.

 وی گفت: این طرح صرفا به تعریض پیاده رو به میزان 5/7 متر از هر طرف منتهی شد که جمعا طول خیابان را به انضمام پیاده رو به 35 متر می رساند.

اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که آیا تعریض پیاده رو تاثیری بر کاهش ترافیک این خیابان خواهد داشت، گفت: با اتمام طرح از تردد وسایل نقلیه شخصی و برخی وسایل نقلیه عمومی در خیابان مدرس جلوگیری خواهد شد. همچنین قرار است با اجرای پروژه قطار شهری، تردد در این خیابان فقط محدود به قطار شهری شود.

از مسائلی که به پیچیدگی این طرح افزوده، واقع شدن بخشی از بافت فرسوده کرمانشاه در این خیابان است که ساخت و ساز در این منطقه را با محدودیت هایی مواجه ساخته است.

یکی از کسبه خیابان مدرس در گفت و گو با ایسنا اشاره ای به بافت بازار سنتی داشت و گفت: به دلیل اینکه مجوز تخریب این قسمت صادر نشده، این منطقه دست نخورده باقی می ماند و فقط ابتدا و انتهای خیابان تعریض خواهد شد که اگر چنین شود تاثیری در حل مشکلات موجود نخواهد داشت.

اسماعیلی هم با اعلام اینکه بازار سنتی دستخوش تغییر نمی شود، گفت: این قسمت جز آثار باستانی است و  میراث فرهنگی مجوز تخریب آن را به ما نداده و احتمالا مجبور شویم بازار سنتی کرمانشاه را مثل سابق  به هم پیوسته کنیم و خیابان را از زیر بازار عبور دهیم، زیرا این ایده تنها راه حل ممکن به نظر می رسد.

مدیر عامل سازمان بهسازی و نوسازی بافت فرسوده کرمانشاه از دیگر مشکلات موجود در این طرح را کمبود نقدینگی و کاهش استقبال از پیش فروش واحدها و همچنین رکود بازار مسکن و ساخت و ساز و عدم تمایل سرمایه گذاران بخش خصوصی برای مشارکت عنوان کرد.

وی افزود: تردد وسایل نقلیه عمرانی نیز در طول روز در خیابان مدرس ممنوع است و همچنین باعث ایجاد مزاحمت برای همشهریان خواهد شد که این نیز از دیگر مشکلات ماست.

یکی از پروژه های اساسی خیابان مدرس پروژه فیروزه غرب است که مدت ها از شروع ساخت ان می گذرد، اما همچنان نیمه کاره رها شد و کسبه اطراف آن معتقدند دیوارهایی که اطراف آن کشیده شده باعث کسادی مغازه های اطراف شده است.

اسماعیلی مشکلات و اختلاف میان مالکین را از جمله دلایل تاخیر در ساخت این پروژه ذکر کرد.

وی با اعلام اینکه این مجتمع طی 36 ماه آینده به بهره برداری می رسد، افزود: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه حدود 37 میلیارد تومان است که در حال حاضر 20 میلیارد تومان آن از محل فروش اوراق مشارکت تامین شده و در حساب شهرداری موجود است و قرارداد نهایی آن منعقد شده است.

سئوال اساسی شهروندان کرمانشاهی زمان پایان ساماندهی مدرس است که اسماعیلی در این خصوص می گوید: هیچ زمان دقیقی را نمی توان برای پایان طرح پیش بینی کرد و همه چیز بستگی به پیشرفت پروژه ها و همکاری مردم و ادارات دارد.

وی از مسئولین خصوصا مسئولین دستگاه قضایی خواست با پیگیری به موقع  پرونده ها و کاهش زمان ارائه تملک قهری، به تسریع اجرا این طرح کمک کنند.

بی شک به سرانجام رساندن این طرح بزرگ از مهمترین انتظارات کرمانشاهیان است و امید می رود مسئولین مربوطه تسریع در اجرا آن و همچنین برگزیدن بهترین طرح که برطرف کننده مشکلات موجود باشد را  با جدیت بیشتر پیگیر باشند.

 


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: