• یکشنبه ۲۰ خرداد ماه، ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 973-15214-5
  • خبرنگار : 3
  • منبع خبر : ----

درآمدزایی 5000 میلیاردی بندر خشک در کرمانشاه

مدیر پروژه مطالعات: احداث "بندر خشک"در کرمانشاه توجیه‌پذیر است

مدیرپروژه مطالعات بندر خشک کرمانشاه عنوان کرد: بعد از مطالعات انجام شده مشخص شد کرمانشاه در هر حالت شرایط راه اندازی بندر خشک را دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، سیدکمال سیدحسینی امروز (20 خرداد) درجلسه بررسی مطالعات توجیه فنی و اقتصادی احداث بندر خشک در استان کرمانشاه که با حضور استاندار برگزار شد، بندر خشک را یک پایانه ترکیبی جابجایی کالا بین ریل و جاده عنوان کرد و افزود: بندر خشک یک پایانه ترکیبی است که با هدف ایجاد دسترسی به سیستم های حمل و نقل ریلی ایجاد می‌شود، زیرا امکان توسعه مسیر ریلی در همه جا وجود ندارد و تنها در محل هایی که حجم بار سنگین وجود دارد، وجود ریل و راه آهن توجیه پذیر است.

وی افزود: بندر خشک در حقیقت محلی برای جمع آوری کالاهایی است که از نقاط مختلف و شهرهای کوچک در حجم اندک به صورت جاده ای به این محل آورده می شوند، دراین مکان کالا ها پس از جمع آوری بصورت کانتینر بسته بندی شده و بعد از بسته بندی از طریق مسیر ریلی که باید نزدیک به محل بندرخشک باشد راهی بندر ساحلی می شوند و در حقیقت نوعی جابجایی کالا بین جاده و ریل در این بندر صورت می گیرد.

وی افزود: همچنین در کنار این جابجایی، خدمات دیگری هم می تواند در بندر خشک ارائه شود، از جمله بحث فرآوری برخی محصولات یا بسته بندی مناسب آنها که می تواند ارزش افزوده برای کالا به همراه داشته باشد.


سید حسینی با تاکید بر لزوم وجود ریل برای راه اندازی بندر خشک، گفت: احداث بندرخشک ملزوماتی دارد که مهمترین آن وجود خط ریلی است و در کنار این باید تمام خدمات بندرساحلی از جمله بحث گمرک هم در بندر خشک ارائه شود.

وی با اشاره به سابقه طولانی راه اندازی بنادرخشک درجهان گفت: ایران در سالهای اخیر در این زمینه فعال شده است.

سید حسینی تصریح کرد: طبق مطالعات انجام شده بیش از 90 درصد بار کشور به صورت جاده ای جابجا می شود که بسیار پرمخاطره و پرهزینه است و تنها هفت درصد بار کشور بصورت ریلی جابجا می شود، درحالیکه جابجایی بار بصورت جاده ای 40 برابر بیشتر از جابجایی ریلی آن هزینه بر است و با مخاطرات بسیار از جمله تصادف و هزینه نگهداری جاده‌ها را افزایش می دهد.

مدیرپروژه مطالعات راه اندازی بندر خشک کرمانشاه، گفت: هدف از راه اندازی بندر خشک در حقیقت کاهش هزینه های جابجایی کالا، افزایش ارزش افزوده برخی کالاها و در استان کرمانشاه علاوه بر اینها گرفتن سهم استان از ترانزیت کالاهای عراقی به بنادر ساحلی کشور است.

وی افزود: خوشبختانه با مطالعاتی که انجام دادیم حتی در بدبینانه ترین شرایط که ترانزیت کالای عراق متوقف شود، بازهم احداث بندر خشک در کرمانشاه توجیه پذیر است.

سید حسینی تصریح کرد: برآورد ما این است که در بدبینانه ترین حالت ممکن در دوره بهره برداری 20 ساله، این بندر خشک در استان 675 میلیارد تومان هزینه می خواهد اما درمقابل بیش از 1400 میلیارد تومان درآمدزایی دارد.

این کارشناس افزود: در خوشبینانه ترین حالت نیز برآورد ما این است که این بندر در همان دوره 20 ساله بهره برداری 1300 میلیارد تومان هزینه بخواهد، اما درآمدزایی معادل 4700 میلیارد تومان دارد.

سیدحسینی در خصوص مکان راه اندازی این بندر در استان گفت: شاخص های مختلفی در این زمینه از جمله بحث هزینه احداث و بهره برداری، وضعیت دسترسی به زیرساخت های حمل و نقل ریلی، وجود گمرک، هتل و میزان بار قابل جذب درنظر گرفته شد و بر اساس آن وضعیت شهرستان های استان کرمانشاه بررسی شد و نهایتا شهرستان کرمانشاه با کسب عدد 7.8 از 10 توانست بیشترین امتیاز راه اندازی این بندر را از آن خود کند.

سید حسینی تصریح کرد: در خود شهرستان کرمانشاه نیز با بررسی های صورت گرفته شهرک صنعتی "فرامان" بهترین محل برای راه اندازی این بندر تشخیص داده شد.

وی افزود: برای راه اندازی فاز اول این بندر به 400 هکتار زمین نیاز است.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: