• سه شنبه ۲۹ آبان ماه، ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 978-7884-5
  • خبرنگار : 5
  • منبع خبر : ----

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

فقط خودروهای لوکس تولید داخل گران شود

عضو کمیسون صنایع و معادن مجلس افزایش قیمت تمامی خودروهای تولید داخل در شرایط کنونی را به صلاح ندانست و گفت: طرحی در کمیسون صنایع و معادن در حال بررسی است که بر اساس آن فقط قیمت‌ خودروهای لوکس داخلی افزایش یابد.

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز اخیر باعث شده صنعت خودروسازی کشور تحت تاثیر قرار بگیرد و خودروسازان با افزایش برخی هزینه‌ها از جمله هزینه قطعات و مواد اولیه مواجه شوند.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی کشور وضعیت مردم بگونه‌ای نیست که بخواهیم برای جبران افزایش هزینه‌ها قیمت خودروهای تولید داخل را بالا ببریم، عنوان کرد: طرحی در کمیسیون صنایع و معادن در حال نهایی شدن است که بر اساس آن افزایش قیمت صرفا برای خودروهای گران‌قیمت و به نوعی لوکس تولید داخل اعمال شود، زیرا افرادی که سراغ این مدل خودرها می‌روند حتما وضعیت اقتصادی بهتری دارند و افزایش قیمت فشار چندانی به آنها وارد نمی‌کند.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه ادامه داد: هدف این است که برای سایر خودروهای پر مصرف و ارزان‌تر افزایش قیمت نداشته باشیم و به نوعی افزایش قیمت خودروهای گران یارانه‌ای برای خودروهای ارزان‌قیمت و پرمصرف باشد.

حسینی‌کیا درباره معیار انتخاب خودروها برای افزایش قیمت نیز افزود: خودروهای پرمصرف در گروه سایپا عمدتا خانواده پراید و در گروه ایران خودو شامل خانواده پژو و سمند است که مردم عادی بیشتر این خودروها را خریداری می‌کنند.

به گفته این نماینده مجلس، هنوز میزان افزایش قیمت در نظر گرفته شده نهایی نیست و البته قرار هم نیست بر اساس آنچه که خودروسازان می‌خواهند افزایش قیمت اعمال بشود، بلکه باید بررسی دقیق و کارشناسی در این زمینه صورت گیرد.

نماینده سنقروکلیایی گفت: از سوی دیگر خودروسازان نیز باید برای جبران بخشی از هزینه‌های خود ابتدا مدیریت هزینه داشته باشند و سپس به سمت تولید خودروهای صادرات‌محور با توان رقابت بالا بروند.

حسینی‌کیا اشاره‌ای هم به تفاوت قیمت خودرو درب کارخانه و در بازار آزاد داشت که باعث سوءاستفاده دلالان می‌شود و عنوان کرد: این امر نیز ناشی از برخی سوءمدیریت‌ها است. برای مثال برخی قطعات مورد نیاز خودروها که وارد شده به دلیل مشکلات ناشی از تفاوت نرخ ارز در گمرک مانده و این امر باعث کاهش تولید و عرضه برخی خودروها و ایجاد التهاب و افزایش قیمت در بازار آزاد می‌شود.

وی معتقد است، چنین دعواهایی که بر سر تفاوت نرخ ارز وجود دارد باید به گونه‌ای حل و فصل شود که مشکلی برای تولید و ورود خودرو به بازار ایجاد نکند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از بدهی قابل توجه خودروسازان به قطعه‌سازها هم یاد کرد و افزود: برای جبران این بدهی و اینکه به قطعه‌سازان نیز آسیب نرسد، دولت باید تسهیلات ارزان قیمتی در اختیار خودروسازان قرار دهد که هم بتوانند بخشی از هزینه‌های خود را جبران کنند و هم بدهی به قطعه‌سازان را بپردازند.




انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: